یارانه ها ۲

                                                هدفمندی

رو یکشنبه طرح هدفمندی یارانه ها اجرا شد.یکشنبه شب چشمم به صدا سیما بود ببینم چی درباره این طرح می گن چه توجیحی دارن و ... 

وقتی صدا سیما رو نگاه می کردم فهمیدم که فقط من با این طرح مشکل دارم و همه مردم با این طرح موافق اند هنوزم که هنوزه منتظر یک مخالف تو صدا سیما بیاد و بگه با این طرح مشکل داره ولی زهی خیال ... 

البته خدا رو شکرم که من فقط به صدا سیما بسنده نکردم و منابع دیگه رو هم چک کردم ولی مثل اینکه مسئولین کشور و کارکنان صدا سیما فقط رسانه خودشون رو تماشا می کنند و خودشون رو تو دنیا تک و یکی یه دونه می دونند ...با این اوصاف نباید تعجب بکنیم که چرا همه مسئولین و مجریان برنامه ها از همراهی مردم تعجب کردند و از وضعیت عادی خبر می دادند. ! 

اگر چه نقدی داشتم بر صحبتها و بحث هایی که هر روزه مسئولین در صدا سیما  مطرح می کنند و خودشون رو منجی می دونند و هی چپ و راست بر مردم منت میزارن ولی بحثی که امروز و مستقلا می خوام بهش بپردازم و تا حدودی همه درجریان هستید رو بیان کنم البته این جزو همین مواردی هستش که مسئولین چپ و راست بهش اشاره می کنند!

ما می خواهیم با دنیا وارد رقابت بشیم ما می خواهیم وارد بازار جهانی بشم ما می خواهیم اقتصاد قدرتمندی داشته باشیم که بتونه در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشه و ...  

ملزومات برای رسیدن به این اقتصاد چه چیزی هست؟برداشتن سوبسیدها(یارانه ها)و در کل آزادسازی قیمت ها تا هم سطح دنیا بشه و بتونیم وارد تجارت با دنیا بشیم و قدرتمند کردن اقتصادمون ...

با اینکه اقتصادقدرتمندی داشته باشیم من مشکلی ندارم ولی در مرود حذف یارانه ها یا آزاد سازی قیمتها من مشکلی دارم و اون وضعیت اقتصادی هستش که درش قرار داریم در زمانی که کشور ها پیشرفته که ما خواهان هم پای بودن با اونها هستیم دارن با پرداخت سوبسیدهای مختلف (در این وضعیت اقتصادی) سعی در حفظ قدرت اقتصادی مردم و بنگاه های اقتصادیشون دارن ما داریم سوبسیدها رو حذف می کنیم!!! 

ما برای اینکه بتونیم با دنیا وارد رقابت بشیم نیاز به این نداریم که قیمتها رو(تو این وضعیت اقتصادیمون) آزاد کنیم یا با فشار از طریق قیمتها مردم رو وادار به کاری بکنیم(چیزی که آقای دکتر حسینی و مجری همراهشون بهش اعتقاد دارن)(1) و ... پس چه کار کنیم؟باید قوانین رو اصلاح کنیم قوانین گمرک ,قوانین تجارت ,قوانین استخدامی و مالیتی و بیمه و بودجه و ... 

 آزاد سازی قیمت ها و هم سطح کردن اون با دنیا وقتی معنی پیدا می کنه که مردم حقی برابر با دنیا داشته باشن یعنی قوانینی که مردم و دولت بهش التزام داشته باشن باید مثل همون دنیایی باشه که داریم ازش دم می زنیم  

یه مثال ساده شاید مفهوم رو بهتر برسونه :اگر حقوق پایه یک گارگر در ایران رو 400 هزار تومن در نظر بگیریم این حقوق در بگیه کشور ها 2.5میلیون تومان هستش  

یا اگر حقوق یک معلم رودر نظر بگیریم این حقوق در ایران نهایتا 600 هزار تومن هستش ولی در آمریکا حدودا 15 میلیون تومنه(2) 

در آمریکا بنزین لیتری حدودا 760 الی 800 تومن هستش و در ایران هم 700 تومان 

مسئولین گرامی زیاد از عدالت در این روزها دم زدن با نگاه به مثال بالا میشه مفهوم عدالت رو از نظر آقایان دید 

  

پ.ن1:من نقدی بر صحبتهای آقای دکترشمس الدین حسینی داشتم که اگه بتونم و وقت و بخت یاری بده اینجا قرار میدم.

پ.ن2:این مطلب رو یکی از وبلاگها بهش اشاره کرده بود ولی من نتونستم آدرس وبلاگ رو پیدا کنم در صورت یافتن آدرس حتما منبع رو ذکر میکنم. 

نظرات 6 + ارسال نظر
Shadow جمعه 3 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:02 ب.ظ http://shadow3000.blogfa.com

سلام گوگولی!
آره واقعاً دردیه این مسئله‌ی یارانه‌ها...
ولی شما حرص نخور... فشارت میره بالا منقبض می‌شی!
راستی متنتو اصلاح کن... غلط دیکته‌ای و سوتی‌های نوشتاری زیاد داشت.
من خودم استاد این سوتیام ولی تو اصلاح کن...
ممنون که اومدی کچل....
راستی من متوجه شدم با توجه به اصطلاحی که در زمان شما به کار می‌رفته، شما احتمالاً مربوط به دوره‌ی دوم زمین‌شناسی می‌شین....
نه‌ خسته...
مؤید باشی...
فعلاً...

چیه زودی پسر خاله یشی!خودتو جمع کن:دی
کلا متنهای من زیاد از این سوتی هاا داره(پسا اول رو خونی اتمام حجت کردم)
ما که اون دوران چیزی ندیدیم (ولی اشتباه حدس زدی)بیشتر شعار بود
ممنون اومدی

مری یکشنبه 5 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:26 ق.ظ http://marie19.blogfa.com

اووم .... خب از اونجایی که بیشتر آپ هایی که میکنی اجتماعی (سیاسی) یا تو این مایه هاست من بدم نمیاد اظهار نظر کنم ولی در حد خودم و با چیزایی که میدونم !
به نظر من این برداشتن یارانه ها نمیتونه بد باشه (هرچند به نظرم فرق چندانی نداره نسبت به قبل چرا که اومدن به ملت و اونایی که ثبت نام کردن پول میدن ماهی چقدر که بتونه از پس مخارجشون بربیان!) خب دولت خاتمی هم قرار بود اینکارو بکنه ولی (فکر کنم ) مجلس مخالفت کرد درسته؟! البته میدونم که اون زمان قرار بود به تدریج صورت بگیره که نشد!
بیشترین چیزی که منو اذیت میکنه طرز صحبتهای مسوولین به خصوص اون آقای رئیس جمهوره ...! یاده اون تشکر احمقانه اش از اونایی می افتم که واسه گرفتن پول ثبت نام نکردن !! بابای من که میگه اگه ثبت نام نکردیم به خاطر تو نبوده پس منت گذاشتنت چیه ! وای خدا .............................

منم خوشحال میشم از اینکه با نظرات خوانندگان آشنا بشم
این طرح نمی تونه بد باشه و از نظر اقتصادی کاملا درسته مخصوصادر نظامهایی با اقتصاد آزاد(توی پل هم بهش اشاره کردم)ولی توی یک اقتصاد مانند اقتصاد ایران نه درست نیست و دچار مشکل میکنه مردم رو!
اشتباه نکنید اگه خوب دقت کرده باشین همین دادن یارانه نقدی به مردم خودش مشکل ایجاد میکنه در اقتصاد کلان ما(تورم ایجاد میکنه و همین پول پرداختی شاید تنها بتونه تورم حاصل از خودش رو پوشش بده-نرخ ارز حالا به کنار)
حذف یارانه ها از خیلی پیشتر آغاز شده بود منتها آنقدر ناچیز و آهسته پیش می رفت که برای مردم محسوس نبود(مثلا حذف یارانه پرداختی به سیگار و کاغذ و ... که مدتی میشه حذف شده)
حذف یارانه ها در برنامه چهارم و پنجم پیش بینی شده و ربطی به دولتها نداره در دوران خاتمی می خواستن قسمتی رو اجرا کنند در قالب برنامه چهارم که مجلس بهش رای نداد
اینکه منت میزارن رو دیگه خودتون خیلی خوب گفتین

فافا یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:36 ق.ظ

سلام اخوی
میگم این یاران ها هم داستانی هاشندیتو رشت به خاطر این که سرپرست خونواده مشخص نبوده این طرح عزیم ملی اجرا نشده

راستی واسه بار 3 فیلتر شدم
ولی دیگه از فیلتر درش نمیارم
بی خیال
تو فیس بوک هستم
اون ور ادم کن

فافا یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:39 ق.ظ

مطلب رو که نوشتی نخوندم
خودم میگم:
من با این طرح موافقم
یعنی این مردم باید میفهمیدن
البته نه وقتی که قیمت بنزین جهانیه و قیمت ماشین 2 برابر نرخ جهانی و درصد درآمد مردم یک هستم میزان جهانی
موقع بدی بود ولی خب طرح خوبیه
البته این یارانه ها که من میبینم دست مردم که همه رفتن جای بدهکاری و...
نون بهمون میدن 100 تومتن
نه کیفیتی داره نه ارزش غذایی
من با یاران هنون مخالفم(یعنی بیشتر از همه)
چون پایه غذای ایران نونه
این نونی که صنعتی نیست نباس اینقدر یارانه داشته باشه

ممنون بابت نظراتت من مشکلی با اینترنتم یا کامپیوترم پیدا کردم نمی تونم بهت سر بزنم

فافا یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:41 ق.ظ

میگم دشمت کسی هست تو سوتی دادن شاخ منو بشکونه؟
اینو گفتم که شاخ نشید

مهران سه‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:45 ق.ظ http://www.lashane.blogfa.com

......¸,.•´¨`•.( -.- ).•´¨`•.,¸
........¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆
_______________,*-:¦:-*
___0♥0♥_____♥0♥0,*-:¦:-*
_0♥0000♥___♥0000♥0,*-:¦:-*
0♥0000000♥000000♥0,*-:¦:-*
0♥00000000000000♥0,*-:¦:-*
_0♥000000000000♥0,*-:¦:-*
___0♥00000000♥0,*-:¦:-*
_____0♥000♥0,*-:¦:-*
_______0♥0,*-:¦:-*
_____0,*-:¦:-*
____*-:¦:-*_____0♥0♥____♥0♥0
__*-:¦:-*____0♥0000♥___♥000♥0
_*-:¦:-*____0♥0000000♥000000♥0
_*-:¦:-*____0♥00000000000000♥0
__*-:¦:-*____0♥000000000000♥0
____*-:¦:-*____0♥00000000♥0
______*-:¦:-*_____0♥000♥0
_________*-:¦:-*____0♥0
______________,*-:¦:-*
........¸,.•´¨`•.( -.- ).•´¨`•.,¸
........¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆
سری بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد